Support

Blacklists SLS/RBL

Blacklists SLS/RBL

Bij het controleren van inkomende e-mail wordt door ons gebruik gemaakt van een aantal belangrijke en betrouwbare blacklists. Deze blacklists zijn externe diensten die door derden worden beheerd. Van een afzender die e-mail verzendt vanaf of via een smtp-server die op een blacklist staat, wordt geen mail geaccepteerd. Onze smtp-relays geven daarbij de volgende melding:

5.7.1 Spam access denied; ip 0.0.0.0; see <blacklist>

Waarbij 0.0.0.0 staat voor het ip-adres van de host op de blacklist, en <blacklist> staat voor op welke blacklist deze (minimaal) is gesignaleerd.

Er zijn verschillende soorten blacklists, o.a.:

  • Open smtp-relays
  • Open proxies
  • Dynamische ip-ranges
  • IP-ranges van notoire spammers

Probleem van de afzender
Hoewel men zou kunnen redeneren dat de ontvanger geen e-mail zou kunnen ontvangen, is dat niet juist. Dat zou impliceren dat het probleem bij de ontvanger zou liggen. De smtp-server waarvan de afzender gebruik maakt, voldoet niet aan bepaalde minimale eisen of komt voor op 1 of meerdere blacklists, waarop een smtp-server niet zonder reden is genoteerd. Dit duidt vaak op een slechte configuratie. De eigenaar van de smtp-server of zijn provider dient dit dan ook op te lossen.

Daarnaast is het zo dat men ook niet via andere smtp-servers kan verzenden die op een blacklist voorkomen, ook al komt de eigen smtp-server niet op een blacklist voor.

De oplossing
Een ontvanger kan weinig doen aan zaken die verzenders of providers van verzenders niet op orde hebben. De blacklists waarlangs wij controleren zijn niet van ons of in ons beheer. Het is daarom niet zo dat wij het ip-adres van betreffende smtp-server van een blacklist kunnen verwijderen. Dit moet de eigenaar van de smtp-server zelf aanvragen nadat deze zijn zaken technisch op orde heeft gebracht. In alle gevallen krijgt de afzender van onze smtp-relays een NDR (Non Delivery Report) terug, met voldoende technische informatie zoals de reden, ip-adres en blacklist.

E-mail wordt normaal geaccepteerd als de configuratie van de mailserver van de afzender aan bepaalde minimale en gebruikelijke eisen voldoet. Dit zijn eisen waar iedere correct ingestelde mailserver en domeinnaam (van de afzender) normaliter aan voldoen.